First week of teaching and living in Fiji! - Reisverslag uit Namaka, Fiji van Andrea Hofman - WaarBenJij.nu First week of teaching and living in Fiji! - Reisverslag uit Namaka, Fiji van Andrea Hofman - WaarBenJij.nu

First week of teaching and living in Fiji!

Door: Andrea Elisabeth

Blijf op de hoogte en volg Andrea

05 Mei 2014 | Fiji, Namaka

Bula!

Zo, daar ben ik weer, dit keer all the way from Fiji! Na een comfortabele, en lekker korte vlucht met air New Zealand zijn we aangekomen op Suva (Nadi Airport). Na de super soepele, snelle check-in en douane checks in Auckland, viel het hier weer even flink tegen. Hier moesten we namelijk weer lekker (net als in Indonesië) in de über hitte, drie jaar in de rij wachten voor de ene controle, daarna drie jaar voor de andere controle en toen waren we gesmolten. Haha just kidding, maar de hitte (32 graden) en het chille Fiji leven kwamen ons verwelkomend tegemoet. Na wat problemen met het verkrijgen van een visum en de douane stond Emi op ons te wachten, een staflid van Projects Abroad (PA). We werden verwelkomd met een brede glimlach, een schelpenketting en een enthousiaste 'BULA', wat hallo betekend. We konden gelijk een lokale simkaart regelen en werden daarna, uitgeput, bij onze hostfamily afgeleverd. Daar maakten we kennis met Mr. en Mrs. Singh (en hun hele familie die op bezoek was;)). Het huis zag er gelijk goed uit, ruim, netjes en schoon. Als verrassing kregen pap en ik zelfs allebei een eigen kamer met tweepersoonsbed; lekker! En onze hostmum en dad zijn echt heel heel erg lief. Ze zijn hindoeïstisch, en echt heel erg zorgzaam, gastvrij, vriendelijk en behulpzaam. Daarnaast is Mrs. Singh een geweldige kok, en heb ik eindelijk eens echte curry en roti op, lekker! Na de eerste kennismaking ben ik onder de douche gesprongen (die niet echt geweldig is, maar ach!) en lekker op tijd naar bed gegaan. Gelukkig heb ik lekker een ventilator in mijn kamer, want zelfs ' s nachts is het hier heel warm! Na een goede nacht, in een erg fijn bed, moesten we vroeg op want we zouden om 9 uur worden opgehaald voor een introductie en kennismaking in het PA kantoor. Op onze eerste echte dag, mochten we gelijk kennismaken met het fenomeen: FIJI TIME. Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat het betekend, maar het kwam er op neer dat we uiteindelijk pas om 11.15 uur opgehaald werden;). Rustig aan, chill, easy banana, mañana mañana, je kent het wel;) welcome to Fiji! Na een overdosis aan informatie over wat we wel en niet kunnen/moeten/mogen doen, tips en een rondleiding door Nadi [Nan-di] town, kwamen we tegen het eind van de middag weer lekker moe thuis. Rondsjouwen in deze hitte is toch iets waar ik geloof ik nog erg aan moet wennen. Wederom lekker gegeten en op tijd naar bed!

Woensdag was het dan zo ver, mijn eerste dag als juf in Fiji. Aangezien het hier in Fiji nu vakantie is, draai ik samen met alle andere vrijwilligers van PA nu twee weken een holiday school. Wij zijn als vrijwilligers verantwoordelijk voor het programma, de lessen, de invulling van de dag, de regels en de orde. De holiday school is gratis voor de kinderen en er is een heleboel animo! Onderweg naar school (lopend over het randje van de 'snel'weg) keek ik al mijn ogen uit en betrapte ik mezelf op een brede glimlach op mijn gezicht. Iedereen begroet je met een uitbundige BULA en je kan gewoon niet anders dan vrolijk antwoorden en lachen! Aangekomen op de school werden we een beetje aan ons lot overgelaten. Er was niemand van de staf aanwezig om ons een beetje op weg te helpen, dus ja het avontuur was AAN! Na een opening van de dag met alle kinderen en leraren (gezongen en gebeden) ging iedereen naar zijn of haar klas. Ik had werkelijk waar geen idee waar ik heen moest dus ik liep maar gewoon achter een andere vrijwilliger aan. Ik kwam terecht in grade 5, nadat ik net kennis had gemaakt met al de 6 andere vrijwilligers (in 1 klas!!!!), werd ik opgehaald door een wanhopig staflid die inmiddels was gearriveerd (on Fiji time). 'Ja jij bent juf, en we hebben beneden een probleem want niemand kan wiskunde uitleggen. Kun je alsjeblieft meekomen?' Een beetje onzeker over mijn wiskunde skillls (met name mijn Engelse wiskundige vaardigheden) ben ik met haar meegegaan naar grade 7. Het was daar een grote chaos: iedereen liep, praatte door elkaar heen, rende, stond, zat. Een ongeregelde bedoeling. Ik ben gelijk wiskunde gaan geven, en het was voor mij heel makkelijk (de helen uit een breuk halen en de helen in een breuk zetten). Alleen aan de Engelse termen (numerator en denominator ofzo?!) moest ik echt even wennen. Na de wiskundeles ben ik even bij grade 6 gaan kijken. En in grade 6 heb ik m'n plekje gevonden! Een super leuke, enthousiaste, hard werkende groep kinderen en een hele leuke groep volunteers. Allemaal heel erg gemotiveerd, enthousiast en betrokken. Iedereen neemt zelf intitiatief, maar laat ook genoeg ruimte over voor andere vrijwilligers om hun ding te kunnen doen. Gelijk de eerste dag heb ik daar ook een lesje gegeven en het voelde helemaal goed.

De rest van de week bleven de ideeën maar komen om te doen met de kids. De andere vrijwilligers waren ook enthousiast en het voelt echt alsof ik hier helemaal mijn ei kwijt kan. Ik probeer andere werkvormen te introduceren en vind het ook heel erg belangrijk dat de kinderen wat meer zelfvertrouwen krijgen en meer durven te proberen! Dus veel positieve feedback, complimenten en grapjes en het werkt, want ik zie echt vooruitgang. De kinderen durven en doen al veel meer dan op dag 1. De mensen hier in Fiji zijn dol op dansen en zingen en dat doen we dan ook heel erg veel. We hebben 'the hat song' geleerd in 6 talen en wij vrijwilligers zijn al helemaal platgegooid met alle vrolijke, swingende Fijian songs + dansjes! Het is ook zo leuk; als je een liedje wilt zingen (denk aan the hokey pokey, if you happy and you know it, i like the flowers, old macdonald etc) dan hoef je alleen maar de naam van het liedje te noemen en de kinderen kennen het en zingen enthousiast mee. Echt super!

Wat betreft mijn gezondheid, het eten en de temperatuur gaat alles ook nog goed. Het is hier ernstig warm en daar ben ik nog niet echt aan gewend, dus dat resulteert zich in een heeeeeleboel zweet en wat minder energie. Maar gelukkig ben ik niet de enige die hier last van heeft, zelfs de locals zweten!;) Mijn hostmum kan erg lekker koken, alleen is het soms wel wat eentonig. We eten als ontbijt elke dag toast met pindakaas en met jam (dat is ook het enige wat ze hier in de supermarkt verkopen), als lunch krijgen we roti mee en als diner eten we meestal een curry met rijst. Jammie! Dacht ik op dag 1, maar geloof mij na een week elke keer hetzelfde kan je geen roti en rijst en curry meer zien;). Dus heel lief heb ik gevraagd of ik misschien brood mee kan nemen als lunch en dat mocht! Dus jummie! Meer pindakaas en meer jam;) haha. Ik ben verder nog helemaal niet ziek geweest, alles werkt nog zoals het hoort te werken, alleen tja mijn vermoeidheid is toch ook hier lastig. Maar ik probeer veel rust te nemen en hopelijk gaat dat ook gewoon helemaal goed komen!

Dan nog een laatste stukje over mijn 'buitenschoolse activiteiten', oftewel mijn vrije tijd;). Elke donderdagavond is het social night en komen alle PA vrijwilligers in Fiji bij elkaar om samen een workshop te volgen, te eten en wat te drinken. Mijn eerste social was super gezellig, echt veel leuke mensen ontmoet en een hele leuke avond gehad! Leuk dat ze dat organiseren! Mijn eerste weekend ben ik op mijn eerste island trip gegaan samen met 13 andere volunteers. We zijn naar het Robinson Crusoe island gegaan en hebben daar twee dagen doorgebracht. En wauw wat was dat geweldig! Het was echt het beeld wat ik in mijn hoofd had van Fiji; een prachtig wit strand, een blauwe zee, een mini eilandje vol met palmbomen - wauw! We hebben gesnorkeld, gechillt op het strand, gezwommen, gedanst, geslapen in een hangmat, kokosnoten gedronken en gegeten, gefeest, gedoucht onder een emmer met koud water, het was echt ge-wel-dig! Ook heel leuk om zo de weekenden door te brengen met andere vrijwilligers!! Dus ik kijk nu al uit naar de volgende tripjes! Maar eerst weer lekker een week werken met de geweldige kinderen hier!

Dank jullie wel weer voor het lezen, sorry als het een beetje lang was. Maar ik heb ook zoveel gezien, gedaan, ervaren en gevoeld! Ik hoop dat mijn belangrijkste en meest aanwezige gevoel in ieder geval is aangekomen bij jullie, en dat is dat het hier echt fantastisch is!!!!! Tot de volgende blog!!

Heel veel liefs!

  • 05 Mei 2014 - 15:41

    Stephanie (Projects Abroad):

    Hi Andrea,

    Wat een tof verhaal en wat verricht je goed werk :) Goed om te lezen! Ga zo door en we kijken uit naar je andere verhaal. Geniet ervan in Fiji.

    Groetjes,

    Stephanie
    Projects Abroad Nederland.

  • 05 Mei 2014 - 23:59

    Melina Hofman:

    Zo ..Wat een belevelse, mooi en dankbaar werk hoor plus je leer veel.
    Nog veel fun en tot je volgende blog.
    Groetjes aan je pa.

  • 06 Mei 2014 - 05:42

    Lizette:

    Hey Andrea,

    Erg leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar! Erg leuk om je verhalen te lezen :)

    Liefs Lizette

  • 24 Mei 2014 - 12:34

    Annelies:

    Hoi Andrea
    Klinkt allemaal reuze goed en wat fijn dat het lesgeven ook zo leuk is en je ideen aanslaan!
    Geniet lekker van alles en zorg goed voor je zelf mbt rust nemen want dat lijkt me toch heel belangrijk ok elke dag weer genoeg energie te hebben om je kids te kunnen vermaken. Dank voor je leuke kaartje dat is gisteren aangekomen!
    liefs Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Ik ben Andrea Hofman en ben bijna 23 jaar! In juni 2013 ben ik afgestudeerd aan de academische pabo en van september 2013 tot februari 2014 heb ik een tijdelijke baan gehad als juf voor groep 1/2a op basisschool de Toermalijn.

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 31940

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 13 Juli 2014

Mijn reis om de wereld

Landen bezocht: