Een kijkje in het leven van.... :) - Reisverslag uit Namaka, Fiji van Andrea Hofman - WaarBenJij.nu Een kijkje in het leven van.... :) - Reisverslag uit Namaka, Fiji van Andrea Hofman - WaarBenJij.nu

Een kijkje in het leven van.... :)

Door: Andrea Elisabeth

Blijf op de hoogte en volg Andrea

16 Mei 2014 | Fiji, Namaka

Bula Bula!

Alweer bijna twee weken verder en daar ben ik weer! De tijd vliegt hier echt, ik heb nauwelijks tijd om eens op mijn gemak mijn dagboek of blog bij te werken. En dat terwijl we in Fiji zijn! Maar goed, ik moet geloof ik nog steeds wennen en leren aanpassen aan de Fiji time - aangezien ik overal altijd als eerste ben en RUIM op tijd;), tja dat is toch misschien mijn Hollandse attitude (of mijn Andrea attitude;)).

De vakantie hier in Fiji is over, dus de holiday school helaas ook... Ik heb het daar echt heel erg naar mijn zin gehad en weer gezien dat ik het 'oudere kind' toch ook wel heel erg leuk vind - dus dat is positief:). We sloten de holiday school af met een graduation day en een cookieparty; alle klassen moesten een optreden doen en kregen een diploma:). Het was super leuk met allemaal blije kids! Lastminute bleek dat ook wij als leerkrachten een optreden moesten doen, dus hebben wij in 20 minuten heal the world ingeoefend en dit op ons mooist voorgedragen aan de hele school. Gelukkig viel het in de smaak:). Na veel geknuffel, cadeautjes, foto's en nog meer geknuffel, hebben we afscheid genomen van deze geweldige kids!

In de laatste week van de holiday school hebben we ook een community day gehad. Elke maand organiseert PA een community day met alle vrijwilligers. We moeten dan onze handen uit de mouwen steken en helpen op een plek waar ze onze hulp kunnen gebruiken (met bijvoorbeeld; schoonmaken, opruimen, verven, tuintjes planten etc). Dit keer waren we in St. Minas home for children. Alle vrijwilligers werden in groepjes ingedeeld en kregen een andere taak. Ik ben met vijf anderen een enorm doek gaan beschilderen - de opdracht was om de zee en het strand te maken. Wij hebben allerlei dieren getekend in de zee en het eindresultaat zag er erg vrolijk en gezellig uit!! Het was leuk om zo ook op een andere manier iets te kunnen betekenen voor iemand!

Sinds deze week ben ik dan begonnen in mijn kleuterklasje en ook dat is weer zo leuk! Zowel pap als ik werken in dezelfde klas van ongeveer 50 springende (oudste) kleuters. Wij zijn ingedeeld op een schooltje dat wordt gerund door de kerk, het zit dan ook aan de kerk vast. Een heel groot voordeel van de kerk is, dat onze kleuters bijna allemaal Engels spreken, of in ieder geval kunnen verstaan! Ik was hier een beetje bang voor, omdat veel vrijwilligers hadden verteld dat hun werk een beetje tegenviel, met name omdat de kinderen geen woord Engels spraken en ze hierdoor vrij weinig konden doen. Maar we are lucky! En ik ben heel heel erg blij:). Mijn eerste kennismaking met de kinderen was zo leuk, ook de vaste leerkrachten hebben me in positieve zin verrast - ze waren erg energiek, enthousiast en vooral ook positief! PA had ons voor van alles en nog wat gewaarschuwd, maar dat zie ik allemaal helemaal niet terug in mijn klas. Ik ben pas een paar dagen geweest, dus alle ins and outs over mijn werkervaringen komen nog! En voordat ik jullie meer ga vertellen over mijn weekendtrips en uitstapjes, wil ik jullie eerst een kijkje geven in mijn dagelijkse leven als juf in Fiji!

6.45 uur - de wekker gaat!
7.00 uur - wassen, tandenpoetsen, aankleden
7.15 uur - het ontbijt staat klaar op tafel. We eten elke ochtend toast met jam en pindakaas en verse papaja's en bananen uit eigen tuin.
7.45 uur - we vertrekken in onze werkoutfit (Sulu met tshirt) en met ingepakte tassen, wandelend naar onze school (1,2 km).
8.05 uur - aangekomen op school; we verwelkomen de kinderen die langzaamaan binnen druppelen en op de tafels liggen blokken waar ze even mee kunnen spelen.
8.30 uur - opening van de dag; de kinderen zingen religieuze liedjes en ze bidden.
8.45 uur - free play activities; de kinderen gaan weer spelen (ja kleuters spelen hier heel heel erg veel). Hier is wel ruimte voor mij om lesjes te geven en leeractiviteiten te doen met groepjes kinderen.
9.30 uur - activity time; hier gaan ze iets creatiefs doen. Schilderen, tekenen, iets maken. Ook hier is voor mij veel ruimte om mijn eigen ideeën te opperen en een activiteit voor te bereiden.
10.15 uur - music and movement; tijd om te zingen en te dansen!
10.30 uur - snack time; de kinderen eten hun van huis meegebrachte eten en drinken.
10.50 uur - outdoor play; de kinderen spelen buiten op de speeltoestellen, of wij doen een gym/spelactiviteit met ze. We moeten hier wel rekening houden met de hitte, we kunnen niet allemaal driftige renspelletjes gaan doen.
11.25 uur - afsluiting van de dag; we bidden met zijn allen
11.30 uur - alle kinderen gaan naar huis en ook wij mogen ervandoor!
12.00 uur - weer lekker thuis aangekomen en ik spring gelijk onder een koude douche!
12.20 uur - ik was mijn t-shirt dat ik die dag heb aangehad met de hand
12.30 uur - lunchtime! Ik eet de lunch op die mijn hostmum me heeft meegegeven.
13.00 uur - power nap
14.00 uur - een heerlijke vrije middag. Ik ga soms naar het strand met andere vrijwilligers, naar de stad, of ik blijf lekker thuis en lees wat in mijn boek!!
19.00 uur - dinner time; mijn hostmum zorgt elke avond voor het eten. Meestal staat er Indiase curry op het menu, wat Ms Singh speciaal voor mij niet te spicy maakt :). Na het eten kletsen we vaak nog gezellig wat met onze hostfamily. Soms besluiten we met een aantal vrijwilligers uiteten te gaan en/of gezellig wat te gaan drinken. Als we op tijd aangeven dat we niet thuis eten is dat helemaal geen probleem met onze hostfamily.
20.30 uur - bedtime; ja echt, ik ben altijd gesloopt in de avond dus ik lig lekker vroeg in bed. Uitrusten voor weer een nieuwe dag met mijn kleutertjes:).

Ik heb het gevoel dat ik wel lekker mijn ding kan gaan doen in mijn klasje. Vanaf dag 1 viel mij ook een jongetje op dat speciaal gedrag vertoonde: snel afgeleid, korte spanningsboog, slecht luisteren, andere kinderen slaan. Dus ik ben begonnen met hem observeren en ik heb voor mezelf een klein projectje opgesteld. Ik ga naast het lesgeven en activiteiten doen met de kids ook eens kijken of ik zijn gedrag een beetje in kaart kan brengen en kijken of ik een manier kan vinden om positief met hem om te gaan en zijn gedrag kan reguleren. Daarnaast zijn de niveau verschillen enorm in deze groep kinderen, en de leerkrachten hebben daar niet echt oog voor. Ik heb nu nog geen idee hoe ik daar iets mee kan gaan doen, maar ik ben erover aan het nadenken om niveau groepjes te maken en deze groepjes extra ondersteuning te geven.

Nu nog even een kort stukje over mijn buitenschoolse activiteiten!! De laatste dag van de holiday school (vorige week donderdag) zijn we met een aantal vrijwilligers uiteten geweest bij Bamboos. Heerlijk een hamburger gegeten (genieten na al die Indiase curry!) op het strand en genoten van een prachtige zonsondergang! Vorig weekend zijn we met een groep van 9 vrijwilligers naar Mango bay gegaan. Na een redelijk lange busreis, in een heerlijk oncomfortabele Fiji bus, kwamen we aan bij weer een stukje paradijs op aarde! Het was hier misschien wel NOG mooier dan het Robinson Crusoe Island. Een prachtig wit strand, super helder blauw water, palmbomen, een heel fijn en relaxed resort - genieten dus!! En hadden wij even geluk; we hadden afgelopen weekend drie dagen weekend, dus drie dagen genieten van deze prachtige plek! De dorm was ook heel netjes, gewone bedden met klamboes en elektriciteit! Wauw! Ik heb weer lekker kunnen snorkelen, we hebben gekayakt, kava gedronken, sieraden gemaakt van kokosnoten, gezwommen, aan mijn tintje gewerkt en heeeeel veel gechillt! Afgelopen maandag na ons werk zijn we lekker gaan chillen op het strand bij een van de grote resorts in Denerau. Kortom; naast werken hebben we hier ook nog genoeg tijd om te genieten van het prachtige Fiji!

Verder wat betreft mijn gezondheid... Ik ben nog steeds niet echt aan de hitte gewend en zweet me rot, en de afgelopen week was het zelfs nog warmer dan de voorgaande weken (een beetje zo'n 'het gaat bijna onweren' drukkende, benauwde hitte). De afgelopen dagen merk ik helaas ook dat mijn energie beetje bij beetje minder wordt. Ik heb al een paar nachten slecht geslapen, ik wordt dan met een rusteloos lijf wakker en val niet meer in slaap. Daardoor ben ik overdag moe en dat wordt door de hitte alleen nog maar erger. Dus ik moet even een beetje gas terugnemen geloof ik. Hopelijk kan ik snel weer wat beter slapen.... En ik hoop ook echt dat het snel weer wat beter gaat met mijn energie, zodat ik weer lekker kan doen en laten wat ik wil:)

Vinaka! En tot de volgende blog!

  • 16 Mei 2014 - 09:15

    Claartje (Projects Abroad):

    Beste Andrea,

    wat leuk om zo op de hoogte te blijven van je belevenissen op Fiji. Fijn dat je het zo naar je zin hebt met de kids en tijdens de community dag. En mocht er tijdens je reis toch iets zijn waar je je niet goed bij voelt, deel het dan gerust met onze lokale collega's of met ons kantoor.

    Groetjes, Claartje

  • 17 Mei 2014 - 00:48

    Melina Hofman:

    Andrea neem extra vit tabletten en its rustiger doen..veel plezier ..en tot je volgende verhaal

  • 18 Mei 2014 - 21:57

    Mam:

    Lieve schat!
    Wat boffen de kleutertjes toch met jou!
    Zo enthousiast en bevlogen, vrolijk en lief.
    50 kids, pfft wel een boel hoor.
    Heb je de simple songs al gezongen?
    Hoop dat je ondanks de warmte toch beter
    kan slapen liefje. Dikke knuffel
    Mam

  • 19 Mei 2014 - 10:17

    Jeanette:

    Hi Hi , Bula Bula

    Zit me zo voor te stellen hoe je daar op een wit strand met een kokosnoot in de hand relaxed in een matje hangt ..
    Dat lijkt me ook superrrr

    Omdat je als we appen laat weten dat je deze berichtjes zo graag leest zou ik zeggen vrienden en bekenden: laat gerust een berichtje achter op deze blog!

    Vinika ..........Jeanette

  • 19 Mei 2014 - 10:23

    Andrea:

    Haha lieve mama!:) maar idd, vind het heel leuk om regelmatig wat te horen van het thuisfront en reacties te lezen op mijn blog!!

    Vinaka! en tot de volgende blog:)

  • 24 Mei 2014 - 12:46

    Annelies:

    Hoi Andrea
    fijn om te horen dat ook je kleuterklasje goed bevalt en je daar plezier in hebt en wat goed dat je het initiatief neemt om iets met het gedrags moeilijke jongetje te doen! Ze zullen je straks missen daar! Wel vervelend dat je vermoeidheid erger wordt.. misschien verstandig om een paar dagen een time out te nemen om even weer bij te komen als dat bespreekbaar is. Want als je te vermoeid bent doe je jezelf tekort en daar heeft niemand wat aan dus zorg GOED VOOR JEZELF! Voor nu dikke knuffel en groetjes aan Rob
    Liefs Annelies



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Andrea

Ik ben Andrea Hofman en ben bijna 23 jaar! In juni 2013 ben ik afgestudeerd aan de academische pabo en van september 2013 tot februari 2014 heb ik een tijdelijke baan gehad als juf voor groep 1/2a op basisschool de Toermalijn.

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2281
Totaal aantal bezoekers 31934

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 13 Juli 2014

Mijn reis om de wereld

Landen bezocht: